В брой 97 на “Държавен вестник” се изменя и допълва Наредбата за държавните изисквания към съдържанието на основните документи, издавани от висшите училища.
Отпада изискването за поставяне на холограмен стикер на дипломите за завършена образователно-квалификационна степен на висше образование. Основната причина за отпадане на това изискване е наложената от практиката промяна във функцията на холограмния стикер.
Първоначално идеята за поставяне на холограмен стикер на дипломите за висше образование е била чрез него да се удостовери тяхната истинност. С развитието на цифровите технологии през годините са разработени и въведени други механизми за контрол на издаването на дипломи, които служат като подходящ механизъм за проверка и удостоверяване автентичността им.
Регистрите за висше образование вече са оптимизирани от Националния център за информация и документация. Предстои и въвеждане на изцяло нови функционалности на Регистъра на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, по степени на обучение и по професионални направления. Чрез тази реформа регистърът ще се превърне в достатъчно надежден инструмент за проверка и контрол на провежданото обучение на конкретен студент, а по този начин и за удостоверяване истинността на издадената диплома за висше образование.
В новия брой на ДВ е обнародвана Наредба № 1 от 24 ноември 2022 г. за условията и реда за осъществяване на достъп и/или взаимно свързване.
С новата наредба се определят условията и редът за осъществяване на достъп до и/или взаимно свързване на обществени електронни съобщителни мрежи.
Разпоредбите осигуряват предвидимост и сигурност, отчитайки факта, че предприятията, предоставящи междуличностни съобщителни услуги с номера чрез собствени мрежи, контролират изцяло достъпа до своите ползватели, на които са предоставили номера. В тази връзка отказът да се осигури взаимно свързване за терминиране на трафик в мрежите на операторите ще доведе до невъзможност да се предоставят услуги от край до край. Осигуряването на свързаност от край до край на крайните ползватели е пряко свързано със защита на техните интереси и създаване на условия за разнообразие на предлагането и възможност за избор на услуги, както и за установяването на общоевропейски пазар.
В Наредба № 1 са предвидени и изисквания към операторите, гарантиращи оперативна съвместимост на услугите чрез използване на стандартизирани интерфейси.
В този брой е обнародвано Решение № 15 от 28 ноември 2022 г. по конституционно дело № 10 от 2022 г.
Конституционното дело е образувано по искане на народни представители за установяване на противоконституционност на Решение на Народното събрание за предприемане на действия от Агенция „Пътна инфраструктура“ за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа (прието на 20 април 2022 г., обн., ДВ, бр. 32 от 26.04.2022 г.) в неговата цялост.
Конституционният съд приема, че налагането с решение на Народното събрание – акт, различен от закона за държавния бюджет за съответната година или за негово изменение – на ограничения, с които по същество се въвеждат забрани по отношение на упражняването на бюджетните правомощия на Министерския съвет (респ. на ресорните министри и/или подчинените им агенции), противоречи на духа и разума на основополагащия принцип на разделение на властите.
Недопустимо е с акт на Народното събрание да се третират нееднакво стопанските субекти, които са в еднакво положение (в случая субектите, изпълнили задълженията си по договори с АПИ), или да се дава приоритет на една от страните по граждански или търговски договори (в случая на АПИ).
Конституционният съд приема, че оспореното Решение на Народното събрание представлява превишаване на компетентността на Народното събрание и изземване на възложени на Министерския съвет правомощия, включително по изпълнението на държавния бюджет, в нарушение на принципа на разделение на властите, както и че е в несъответствие с изискването за законност като компонент на правовата държава. Наред с това Конституционният съд установява, че оспореният акт представлява конституционно недопустима намеса в частноправни отношения и ограничава по конституционно нетърпим начин свободната стопанска инициатива и третира нееднакво частноправни субекти със сходен статус.
Във връзка с тези обстоятелства съдът обявява за противоконституционно Решение на Народното събрание за предприемане на действия от Агенция „Пътна инфраструктура“ за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа.