Полезно в ДВ (бр. 97 от 06.12.2022 г.)

В брой 97 на “Държавен вестник” се изменя и допълва Наредбата за държавните изисквания към съдържанието на основните документи, издавани от висшите училища.

Отпада изискването за поставяне на холограмен стикер на дипломите за завършена образователно-квалификационна степен на висше образование. Основната причина за отпадане на това изискване е наложената от практиката промяна във функцията на холограмния стикер.

Първоначално идеята за поставяне на холограмен стикер на дипломите за висше образование е била чрез него да се удостовери тяхната истинност. С развитието на цифровите технологии през годините са разработени и въведени други механизми за контрол на издаването на дипломи, които служат като подходящ механизъм за проверка и удостоверяване автентичността им.

Регистрите за висше образование вече са оптимизирани от Националния център за информация и документация. Предстои и въвеждане на изцяло нови функционалности на Регистъра на всички действащи, прекъснали и завършили студенти и докторанти, по степени на обучение и по професионални направления. Чрез тази реформа регистърът ще се превърне в достатъчно надежден инструмент за проверка и контрол на провежданото обучение на конкретен студент, а по този начин и за удостоверяване истинността на издадената диплома за висше образование.

В новия брой на ДВ е обнародвана Наредба № 1 от 24 ноември 2022 г. за условията и реда за осъществяване на достъп и/или взаимно свързване.

С новата наредба се определят усло­вията и редът за осъществяване на достъп до и/или взаимно свързване на обществени електронни съобщителни мрежи.

Разпоредбите осигуряват предвидимост и сигурност, отчитайки факта, че предприятията, предоставящи междуличностни съобщителни услуги с номера чрез собствени мрежи, контролират изцяло достъпа до своите ползватели, на които са предоставили номера. В тази връзка отказът да се осигури взаимно свързване за терминиране на трафик в мрежите на операторите ще доведе до невъзможност да се предоставят услуги от край до край. Осигуряването на свързаност от край до край на крайните ползватели е пряко свързано със защита на техните интереси и създаване на условия за разнообразие на предлагането и възможност за избор на услуги, както и за установяването на общоевропейски пазар.

В Наредба № 1 са предвидени и изисквания към операторите, гарантиращи оперативна съвместимост на услугите чрез използване на стандартизирани интерфейси.

В този брой е обнародвано Решение № 15 от 28 ноември 2022 г. по конституционно дело № 10 от 2022 г.

Конституционното дело е образувано по искане на народни пред­ставители за установяване на противоконституционност на Решение на Народното събрание за предприемане на действия от Агенция „Пътна инфраструктура“ за осъществяване на дей­ностите по поддържане на републиканската пътна мрежа (прието на 20 април 2022 г., обн., ДВ, бр. 32 от 26.04.2022 г.) в неговата цялост.

        Конституцион­ният съд приема, че налагането с решение на Народното събрание – акт, различен от закона за държавния бюджет за съответната година или за негово изменение – на ограничения, с които по същество се въвеждат забрани по отношение на упражняването на бюджетните правомощия на Министерския съвет (респ. на ресорните министри и/или подчинените им агенции), противоречи на духа и разума на основополагащия принцип на разделение на властите.

Недопустимо е с акт на Народното събра­ние да се третират нееднакво стопанските субекти, които са в еднакво положение (в случая субектите, изпълнили задълженията си по договори с АПИ), или да се дава при­оритет на една от страните по граждански или търговски договори (в случая на АПИ).

Конституционният съд приема, че оспореното Решение на На­родното събрание представлява превишаване на компетентността на Народното събрание и изземване на възложени на Министерския съвет правомощия, включително по изпъл­нението на държавния бюджет, в нарушение на принципа на разделение на властите, как­то и че е в несъответствие с изискването за законност като компонент на правовата държава. Наред с това Конституционният съд установява, че оспореният акт представлява конституционно недопустима намеса в частноправни отношения и ограничава по конституционно нетърпим начин свободната стопанска инициатива и третира нееднакво частноправни субекти със сходен статус.

Във връзка с тези обстоятелства съдът обявява за противоконституционно Реше­ние на Народното събрание за предприемане на действия от Агенция „Пътна инфраструк­тура“ за осъществяване на дейностите по поддържане на републиканската пътна мрежа.

 

Коментарите са затворени.