Днес Съдът на ЕС (СЕС) се произнесе с решение във връзка с отговорността на авиокомпаниите за вреди, причинени на пътници по време на полет. Случаят касае пътник, залят с горещо кафе при полет на австрийска авиокомпания.
По този повод СЕС казва, че под „злополука“ трябва да се разбира непредвидено неумишлено увреждащо събитие. Освен това Съдът отбелязва, че Конвенцията от Монреал за уеднаквяване на някои правила за международния въздушен превоз цели да въведе режим на обективна отговорност за авиокомпаниите, запазвайки същевременно „справедливо равновесие на интересите“.
Авиокомпанията все пак би могла да изключи или ограничи отговорността си, като докаже, че пътникът сам е причинил вредата или е допринесъл за нея, или че вредата не е възникнала по нейна вина или е била причинена единствено по вина на трето лице.
Така СЕС заключава, че понятието „злополука“ обхваща всички случаи, които настъпват на борда на въздухоплавателно средство, при които предмет, използван за предоставяне на услуга на пътниците, е причинил телесно увреждане на пътник, без да е необходимо да се проверява дали тези случаи са резултат от риск, присъщ на въздушния превоз. Съответно австрийската авиокомпания ще отговаря за изгарянията, причинени на пътника от разлятата чаша с горещо кафе.
Целият текст на решението можете да видите тук.