В днешния 75-ти брой на „Държавен вестник“ е обнародвано Решение № 7 от 17 септември 2019 г. по конституционно дело № 7 от 2019 г. С него за втори път Конституционният съд ревизира промените в Закона за митниците от месец ноември 2018 г., които бяха приети с преходните и заключителни разпоредби на Закона за корпоративното подоходно облагане. Единодушно КС обяви за противоконституционна забраната в Закона за митниците, според която обвиняеми или подсъдими за умишлено престъпление от общ характер не могат да бъдат митнически служители.
Съгласно мотивите на КС тази разпоредба е непропорционална на преследваната цел да се осигури квалифицирано, отговорно и лоялно упражняване на държавната власт. Престижът на държавната служба е важна ценност, но той може да се защитава успешно и без да се налагат такива непропорционални ограничения върху други основни конституционни права.
Решението на КС е по дело, образувано по искане на Висшия адвокатски съвет. Според Висшия адвокатски съвет лишаването от право на труд на обвиняеми и подсъдими, преди още да се е произнесъл съдът за тяхната вина, противоречи на редица конституционни принципи – правовата държава, презумпцията за невиновност, закрилата на труда и др.
Обнародвани са промени в Наредба № Н-18 от 2006 г. за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин. Измененията са във връзка с проведени срещи в Националната агенция за приходите и Министерството на финансите с представители на бизнеса и посочените от тяхна страна затруднения, свързани с доработки на софтуера за управление на продажбите в търговски обект (СУПТО) с оглед осигуряване на съответствие с изискванията в Приложение № 29 на Наредба № Н-18 от 2006 г.
В голяма степен тези затруднения произтичат както от специфични особености, свързани с организацията на бизнес процесите в средните и големи предприятия, от една страна, така и от комплексността на използваните към момента софтуерни решения, от друга.
Промените са в следните насоки: удължаване на срока за привеждане в съответствие с изискванията на наредбата за лица, които използват СУПТО; създава се алтернативна възможност за използване на софтуер за управление на продажбите със стандартизиран одиторски файл от лица, които отговарят на определени изисквания; удължава се срокът за привеждане в съответствие с изискванията на наредбата на лицата, извършващи продажби на стоки или услуги чрез електронен магазин, и които не използват друг софтуер за управление на продажбите, извършвани чрез електронния магазин, освен софтуера на електронния магазин.