Предложението на обединените патриоти за промени в Наказателния кодекс (НК), с които отново да бъдат завишени санкциите за причинена смърт на пътя, е изкуствено, няма да доведе до по-малко инциденти, но пък ще изключи правото на съдиите да налагат условни присъди и ще доближат наказанията до тези за убийство. Това се казва в становище на Висшия адвокатски съвет (ВАдвС) срещу законопроекта, изпратено до правната и до транспортната комисия на парламента.
Предложението на депутатите е за промяна в чл. 343, ал.3, б, „б“ от НК, който сега предвижда от 3 до 15 години затвор за смърт на пътя, когато е причинена от пиян или дрогиран шофьор, или водач без книжка, или на пешеходна пътека, или е починали повече от един човек. В особено тежки случаи наказанието е от 5 до 20 години лишаване от свобода.
Според депутатите от „Обединени патриоти“ обаче тези санкции не са адекватни и затова предлагат в общия случай да бъдат увеличени на от 5 до 20 години затвор, а за особено тежките – на от 10 до 30 години лишаване от свобода. Предложението им дойде след конкретен инцидент, при който велосипедистът Евелин Дуков беше прегазен на пешеходна пътека в Приморско от пияния шофьор Владимир Колев, който избяга от местопроизшествието, но след това беше осъден на 17 години затвор. Въпреки че близките на жертвата бяха удовлетворени от присъдата, депутатите мотивираха предложението си с убедеността си, че водачът „няма да бъде адекватно наказан и е спорно дали ще получи ефективна присъда“.
В становището си до парламента адвокатите пишат, че предложението на патриотите е направено, без да е извършен анализ на проблемите на пътната безопасност, без статистика от МВР след 2015 г., когато бяха направени последните промени на този текст от НК, с които санкциите бяха завишени до сегашните им размери. Според адвокатите, предложените промени са самоцелни и няма да доведат до по-малко жертви на пътя, а наказателната репресия често води дори до увеличаване на такива престъпления. Те казват, че завишаването на санкциите трябва да е последна мярка, а водещи трябва да бъдат изискванията при придобиването на правоспособност, контролът по транспорта и адекватното наказване на административните нарушения.
От Висшия адвокатски съвет изрично предупреждават, че предложените изменения ще изключат възможността за налагане на условни присъди, тъй като за тях едно от условията е долната граница на предвиденото наказание да е 3 години затвор.
Повече подробности по темата четете тук.