Полезно в ДВ (бр. 95 от 16.11.2018 г.)

В днешния 95 брой на „Държавен вестник“ е обнародвана нова Наредба № 63 от 08.11.2018 г. за изискванията към съдържанието, периодичността на изготвяне и сроковете за представяне на отчетите за надзорни цели на пенсионноосигурителните дружества и управляваните от тях фондове, която влиза в сила на 19.11.2018 г.

В нея се утвърждават образците на посочените отчети съобразно настъпилите промени в регламентацията на дейността по допълнително пенсионно осигуряване. Посредством представянето на отчетите в съответствие с предвидените образци се осигурява необходимата информация за надзорни цели. Съгласно новата наредба отчетите се внасят в надзорния орган в електронен вид, подписани с квалифициран електронен подпис, през поддържан от КФН електронен портал. По този начин се облекчава обработването на информация и се спестяват разходи за поднадзорните лица и административния орган.

С Определение № 10782 от 7.09.2018 г. ВАС спира действието на Наредбата за мониторинга, управлението и контрола на концесиите до приключване на производството по адм. д. № 10561/2018 г. по описа на Върховния административен съд с влязъл в сила съдебен акт. В наредбата се предвижда, че редът за извършване на одита на концесионера се определя с концесионния договор, а когато той не е определен с концесионния договор, концедентът го определя с вътрешните правила за управление на концесиите. Концедентът уведомява концесионера за определения ред, съответно за промените в него, в 14-дневен срок от издаването на акта, с който редът се определя, съответно се променя.

Член 8, ал. 1 от наредбата предвижда, че министрите и кметовете на общини създават необходимата организация за управление на концесиите в администрацията, която ръководят, като приемат вътрешни правила за управление на концесиите – в случаите, когато в плана за действие са включени повече от 3 проекта за концесии или управляват повече от 3 концесии. Съгласно чл. 8, ал. 3, когато министър или кмет на община управлява до 3 концесии, организацията и редът могат да се определят с отделна заповед за всеки проект за концесия, съответно за всяка концесия.

Съдът счита, че определянето на извършване на одита на концесионера от концедента с вътрешните правила за управление на концесиите или със заповедта по чл. 8, ал. 3, когато не е определен с концесионния договор, без да са изрично разписани в наредбата, създава възможност за едностранно изменение на договора и опасност за жалбоподателя да настъпят значителни или труднопоправими вреди при реализирането на отговорност за неизпълнение на договора във връзка с новите вътрешни правила за одит, като по този начин се застрашава правната сигурност.

 

Вашият коментар