Търговският регистър гръмнал поради калпави дискове

Евтини и калпави дискове са станали причина да гръмне Търговския регистър, според „Труд“. Изчезнала е информация, част от която може и да не се възстанови, а друга ще се въвежда ръчно от хартиени носители, доколкото има такива.

Още в петък Агенцията по вписвания съобщи, че са блокирани Търговският регистър и Регистърът на юридическите лица с нестопанска цел (ЮЛНЦ) и няма да работят през уикенда. В неделя от Министерството на правосъдието обявиха, че са сезирали прокуратурата, ДАНС и МВР да бъде проверена версията за евентуален саботаж или хакерска атака.

Източници на „Труд“ бяха категорични, че става въпрос за тежка авария с дискове. Тя е засегнала информацията, въвеждана след 1 януари 2018 г., тъй като според наредба на правосъдния министър агенцията е длъжна да архивира базата данни в края на всяка календарна година.

Бивши служители на Агенцията по вписванията от IT сектора припомниха, че през далечната 2010 г. правителството е отпуснало пари за купуване на допълнителен сторидж (за системата за съхраняване на данни). Тогава обаче не се е стигнало до приключване на обществената поръчка и техника така и не била доставена. Практика било за Търговския регистър да се купуват некачествени и евтини дискове, които дефектират. Затова и са съвсем реални опасенията, че информацията е невъзстановима и ще се наложи да бъде вкарана отново от хартиени носители, а след това и да бъде проверена. Няма яснота каква част от цялата информация се пази на хартиени носители, но във всички случаи щяло да се наложи да се изисква и от съдилища, нотариални кантори и др.

За разлика от НОИ, ГРАО и МВР Агенцията по вписвания няма резервни центрове, в които да се съхранява целият масив от данни. Още от 2009 г. периодично се появяват идеи за създаване на два такива – един в Южна и един в Северна България, но нищо не е направено.

Според данни от различни източници досега за Търговския регистър са похарчени между 50 и 70 млн. лв. Проверка в обществените поръчки показва, че последния търг за поддръжка на системата е от 2016 г.  Договорите с фирмите са изтекли през 2017 г.

Повече подробности по темата четете тук.

 

Вашият коментар