Според част от промените в Кодекса на труда и в Търговския закон, инспирирани от омбудсмана Мая Манолова, влезли в сила в деня на обнародването им (22 декември 2017 г.), прехвърлянето на дружествен дял от едно предприятие на трети лица се извършва само „ако няма неизплатени изискуеми трудови възнаграждения, обезщетения и задължителни осигурителни вноски на работниците и служителите, включително и на работниците и служителите, трудовите правоотношения с които са прекратени до три години преди прехвърлянето на дружествения дял“.
В съответствие с разпоредбите на закона, Агенцията по вписванията (АВ) вече е започнала да отказва вписването на прехвърляне на дялове, ако заедно със заявлението за прехвърляне няма представен и официален документ, че предприятието няма неплатени заплати и осигуровки. Информацията за неплатени заплати трябва да има в Главна инспекция по труда, а за осигуровки – в Националната агенция по приходите, т.е. официалният документ трябва да дойде от тези две институции, при това да бъде представен от заявителя.
Според досегашната практика на длъжностните лица към Агенцията по вписванията, новият текст задължава при прехвърляне на дружествен дял заявителят да представи „официални документи, издадени от съответния компетентен държавен орган“, че няма задължения, т.е. информацията не се събира по служебен път, а от заявителя. Агенцията по вписванията освен това приема, че няма как заявителят да удостовери тези обстоятелства – че не дължи заплати и осигуровки, като представи декларация (дори и заверена пред нотариус), в която да декларира, че няма задължения.
Повече информация по възникналия проблем с прехвърлянето на дружествен дял от едно предприятие на трети лица можете да прочетете тук.