Закон за корпоративното подоходно облагане
- Подаване на предвидените в закона декларации
Декларациите по образец по ЗКПО се подават задължително по електронен път с електронен подпис (чл. 7, ал. 2 от ЗКПО).
След въвеждане на онлайн декларирането отпадат отстъпките, които в момента по закон могат да ползват фирмите и физическите лица за това – на основание § 49 от ЗИДЗАДС данъчно задължените лица по Закона за корпоративното подоходно облагане не ползват отстъпка от дължимия годишен корпоративен данък по реда на отменения чл. 92, ал. 5 от закона за годишната данъчна декларация за 2017 г.
- Данъчно задължените лица, които през данъчния период не са осъществявали дейност по смисъла на Закона за счетоводството не подават годишна данъчна декларация и годишен отчет за дейността – чл. 92, ал. 4 от ЗКПО. Разпоредбата се прилага и за годишната данъчна декларация и годишния отчет за дейността за 2017 г. – § 27 от ЗИДДОПК (обн., ДВ, бр. 92 от 17.11.2017 г.).
Закон за данък върху добавената стойност
1. Разпоредбите за корекция на ползван данъчен кредит са прецизирани с цел, когато при придобиването или изграждането на недвижимите имоти не е упражнено право на данъчен кредит, 20-годишният срок за недвижими имоти да се брои от началото на годината, през която изтича срокът по чл. 72, ал. 1 или от началото на годината на фактическото използване, ако имотите не са използвани повече от една година след годината на изтичане на този срок. По този начин принципът на определяне на тези срокове е уеднаквен с принципа за определяне на сроковете, когато за активите е упражнено право на приспадане на данъчен кредит.
С оглед на гарантиране на правната сигурност за регистрираните лица, които по силата на изрично ограничение в закона не са приспаднали данъчен кредит при производството, придобиването или вноса на стока, съответно при придобиването или изграждането на недвижим имот, или при получаването на услуга, които са или биха били дълготрайни активи по смисъла на закона, но в хода на използването на активите са приспаднали данъчен кредит в резултат на извършена годишна корекция, в закона се включва разпоредба, която регламентира размера на неползвания данъчен кредит, който лицата могат да приспаднат при извършване на последваща облагаема доставка на такъв актив.
Уреждане на общите правила при определяне на: размера на пропорцията на използване на стоката за осъществяване на независима икономическа дейност, спрямо общото използване в съответната година и коефициента, отразяващ размера на частичния данъчен кредит при използване на стока/услуга, когато през съответната година регистрираното лице е използвало/възнамерявало да използва стоката или услугата за определен вид доставки.
Регламентиране на случаите, в които задължението за извършване на годишни корекция отпада (чл. 79, 79а, 79б, 79в, 80 от ЗДДС).
- Прецизиране на разпоредбата за възникване на данъчно събитие в случаите на доставка с поетапно изпълнение. Завършването на всеки етап се счита за отделна доставка и данъчното събитие за нея възниква на датата на изпълнението на съответния етап (чл. 25 от ЗДДС).
- Конкретизиране, че прилагането на нулева ставка в случаите на превоз на пътници е приложимо само за техния багаж. При изпълнение на договори за превоз на товари, моторните превозни средства не са част от багажа на пътник, по отношение на водачите им (чл. 29 от ЗДДС).
- Прецизиране на разпоредбата, регламентираща освобождаване от облагане с данък върху добавената стойност на доставката на „универсална пощенска услуга“ с цел да не се допуска по-широко тълкуване на освобождаването, предвиденото в Директива 2006/112/ЕО относно общата система за данъка върху добавената стойност (чл. 49 от ЗДДС).
- Допълване на разпоредбите, с които се регламентират квалифицирането на златните монети като инвестиционно злато, с оглед прилагането на специалната схема за инвестиционно злато, в съответствие с правилата на членове 344 и 345 от Директивата 2006/112/ЕО относно общата система за данъка върху добавената стойност (чл. 160а от ЗДДС).
- Съкращаване на срока от 14-дневен на 7-дневен за подаване на заявление, в случаите на възникване на основание за регистрация по закона и допълване на разпоредбата за регистрация, с което данъчно задължените лица се задължават да подадат заявление за регистрация в 7-дневен срок от датата, на която въз основа на обема и характера на извършваната дейност, може да направи обосновано предположение, че ще достигнат облагаем оборот от 50 000 лв. или повече в рамките на текущия и следващия месец (чл. 96 от ЗДДС). В тази връзка, в чл. 102 се създава нова ал. 4, според която, когато лицето е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за облагаемите доставки, с които надхвърля облагаемия оборот от 50 000 лв., от датата, на която е надвишен оборотът, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите, или до датата, на която са отпаднали основанията за регистрация. За облагаемата доставка, с която се надхвърля облагаемият оборот, се дължи данък.
- Задължителна регистрация по ЗДДС на неперсонифицирано дружество, в което са внесени стоки или услуги от съдружник, регистрирано по закона лице, за случаите, когато съдружникът е регистриран по закона след датата на създаване на неперсонифицираното дружество (чл. 132 от ЗДДС).
- Отмяна на разпоредбите относно възможността за отказ на регистрация на лице, което не е предоставило в указания срок обезпечение в пари, в държавни ценни книжа или в безусловна и неотменяема банкова гаранция за срок една година, и за което са налице данни, че един или няколко от собствениците, управителите, прокуристите, мажоритарните съдружници или акционерите му са или са били към момента на възникване на задълженията собственици, прокуристи, мажоритарни съдружници или акционери, членове на органи за управление или контрол на лица с неуредени задължения за данък върху добавената стойност над 5000 лв. (чл. 176а – 176б от ЗДДС).
- Предвижда се в случаите на прекратяване на юридическо лице без ликвидация или на неперсонифицирано дружество, или на осигурителна каса данъчно задължените лица да се дерегистрират по закона служебно от органите по приходите и да не се подава заявление за дерегистрация (чл. 110 от ЗДДС).
- Облекчаване и оптимизиране на процеса на деклариране, като подаването на справка-декларацията, VIES-декларацията и отчетните регистри ще става по електронен път при условията и по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс, освен в изрично предвидени в закона случаи (чл. 125, § 35 от ЗДДС).
- Изменение по отношение лицата, които извършват техническо обслужване и ремонт на ФУ/ИАСУТД, като целта на изменението е да се препятства извършването на нерегламентирани ремонти/намеси от страна на тези лица. Промяната се състои в изменение на регулаторния режим относим за сервизните фирми, който от регистрационен става разрешителен. Въвежда се предварителен контрол от страна на административния орган относно получаването на разрешение за този вид дейност, като същото да може да бъде отнемано. Освен това, за целите на последващия контрол по отношение на тази група лице, се предлага и ангажиране на административнонаказателна отговорност при установено обслужване, въвеждане в експлоатация, регистрация на ФУ или демонтаж на фискална памет без съответното разрешение за това (чл. 118 от ЗДДС).
- Прецизиране на разпоредбата, предвиждаща обезпечение при доставки на течни горива, като при определени обстоятелства отпада задължението за предоставяне на обезпечения от крайните потребители – лица, които не търгуват, а само пряко потребяват течни горива. Целта на механизма (борба с ДДС измами при търговия с течни горива) се запазва, като същевременно се осигурява правна сигурност на коректните и добросъвестни данъкоплатци (чл. 176в от ЗДДС).
- Принудителната административна мярка „запечатване на обект за срок до един месец“ ще може да се прилага и към трето лице, когато към момента на запечатване обектът или обектите се стопанисват от това трето лице, ако то е знаело или е могло да знае, че е започната процедура по запечатване (чл. 187 от ЗДДС).
- Разширяват се хипотезите за ускорено възстановяване на ДДС по чл. 92, ал. 3, т. 3 от ЗДДС.
Закон за данъците върху доходите на физическите лица
1. Задължение за подаване по електронен път на годишната данъчна декларация, която се подава от самоосигуряващите се лица по смисъла на Кодекса за социалното осигуряване, както и декларацията по чл. 55, ал. 1, която се изготвя и подава от предприятията и самоосигуряващите се лица – платци на доходи, задължени да удържат и внасят данъци. Електронното подаване е регламентирано за декларациите, за които задължението за подаване възниква след 31 декември 2017 г. (чл. 56).
- Във връзка с все по-големия брой на подадените по електронен път годишни данъчни декларации и общата тенденция на преминаване към електронно подаване на всички декларации и справки, имащи отношение към облагането, отстъпката от 5% върху данъка за довнасяне при подаване по електронен път на годишната данъчна декларация ще се ползва само при подаване на декларацията и внасяне на данъка в срок до 31 януари (чл. 53).
- Улесняване на лицата, които декларират доходи от източник в чужбина чрез въвеждане на по-широка формулировка, даваща възможност да се прилагат различни доказателства за размера на внесените в чужбина данъци. Предвидено е промяната да се приложи и при подаването на годишната данъчна декларация за 2017 г. (чл. 50).
- Възможност за деклариране в годишната данъчна декларация на придобитите през годината необлагаеми доходи, съгласно чл. 13 от закона (в т.ч. през 2017 г.) – полученото имущество по наследство, завет и дарение, както и полученото имущество с възстановено право на собственост по реда на нормативен акт (чл. 50а).
- Промяна на срока за подаване на справката, която се предоставя от предприятията и самоосигуряващите се лица – платци на доходи за изплатените през годината доходи на физическите лица (справката по чл. 73, ал. 1 от ЗДДФЛ), в т.ч. през 2017 г., който вместо до 30 април се изменя на 15 март (чл. 73).