Европейската комисия представи предложение за актуализиране на Директивата за командироването на работници. Целта на предложението е да се улесни командироването на работници в други държави в условията на лоялна конкуренция и при спазване на правата на работниците, които са наети в една държава членка и изпратени от работодателя си да работят временно в друга, съобщават от пресцентъра на Европейската комисия у нас.
Това преразглеждане е израз на ангажимента, който Комисията пое в своите политически насоки, а именно — да популяризира принципа, че за еднакъв труд, положен на едно и също място, следва да се заплаща еднакво. Преразглеждането беше обявено в работната програма на Комисията за 2016 г. Целта на предложението е да се улесни командироването на работници в други държави в условията на лоялна конкуренция и при спазване на правата на работниците, които са наети в една държава членка и изпратени от работодателя си да работят временно в друга. По-конкретно, целта на инициативата е да се гарантират справедливи условия на заплащане и еднакви условия на конкуренция за командироващите и местните дружества в приемащата държава.
Европейският комисар по заетостта, социалните въпроси, уменията и трудовата мобилност Мариан Тейсен заяви: „От първия ден на моя мандат казвам, че трябва да улесним трудовата мобилност, но това трябва да стане по справедлив начин. С днешното предложение ще бъде създадена ясна, справедлива и лесна за прилагане правна рамка за командироването.“
Посредством целенасоченото преразглеждане ще бъдат извършени промени в три основни области: възнагражденията на командированите работници, включително при възлагане на дейности на подизпълнители, правилата за наетите чрез агенции за временна заетост работници и дългосрочните командировки.
В предложението се посочва, че като цяло за командированите работници ще се прилагат същите правила относно заплащането и условията на труд като за местните работници. Това ще става при пълно зачитане на принципа на субсидиарност, както и на начина, по който тези условия са определени от публичните органи и/или социалните партньори в съответната държава членка. В момента в някои области, като здравеопазване и безопасност, за командированите работници важат същите правила като тези за работниците от приемащата държава членка. Работодателят обаче не е длъжен да плаща на командирования работник повече от минималната ставка на трудовите възнаграждения, определена в приемащата страна. Това може да доведе до различия в заплащането между командированите и местните работници и в крайна сметка — до нелоялна конкуренция между дружествата. Това означава, че за извършването на една и съща работа често пъти на командированите работници се заплаща по-малко, отколкото на другите работници.
Отсега нататък всички правила във връзка с възнаграждението, които се прилагат по принцип за местните работници, ще трябва да бъдат прилагани и за командированите работници. Възнаграждението ще включва не само минималните ставки на заплащане, но и други елементи, като например премии или надбавки, когато има такива. От държавите членки ще се изисква да уточнят по прозрачен начин кои са различните съставни елементи на възнагражденията на тяхна територия. Правилата, установени със закон или с общоприложими колективни споразумения, стават задължителни за командированите работници във всички икономически сектори. Предложението също така дава възможност на държавите членки да предвидят разпоредби за това, че подизпълнителите трябва да предоставят на своите работници същото заплащане като главния изпълнител. Това обаче може да става единствено по недискриминационен начин: за националните и за трансграничните подизпълнители трябва да важи едно и също правило.
Предложението също така ще гарантира, че когато установени в чужбина агенции командироват работници, се прилагат националните правила за агенциите за временна заетост.
И накрая, ако продължителността на командировката надхвърля 24 месеца, ще трябва да се прилагат условията на трудовото законодателство на приемащата държава членка, когато това е в полза на командирования работник.
Тези промени ще осигурят по-добра защита за работниците, повече прозрачност и правна сигурност и ще гарантират еднакви условия на конкуренция за местните и командироващите дружества при пълно зачитане на системите на договаряне на заплащането на държавите членки.
Контекст
При командироването на работници се предоставят услуги в друга държава в рамките на единния пазар. Командированият работник е нает в една държава членка, но е изпратен от работодателя си временно да работи в друга държава членка.
Между 2010 г. и 2014 г. броят на командировките е нараснал с близо 45 %. През 2014 г. около 1,9 млн. европейски работници са били командировани в други държави членки.
Командироването на работници е особено често явление в сектора на строителството, в промишлеността и в сектора на услугите, като например личните услуги (образование, здравеопазване и социална дейност) и бизнес услугите (административни, професионални и финансови услуги).
Тази реформа на Директивата относно командироването на работници от 1996 г. ще допълва Директивата за осигуряване на изпълнението на разпоредбите относно командироването на работници от 2014 г., която трябва да бъде транспонирана в националното законодателство до юни 2016 г. (вж. IP-14-542). С Директивата за осигуряване на изпълнението се предоставят нови инструменти за борба с измамите и злоупотребите и за подобряване на административното сътрудничество между националните органи, които отговарят за командироването.