В писма до изпълнителния директор на „Космо България Мобайл” ЕАД и управителя на „Мобилтел” ЕАД омбудсманът на Република България препоръча на мобилните оператори да не начисляват на хората със зрителни проблеми такси за свързване с центровете им за обслужване на клиенти, съобщават от пресцентъра на институцията. Препоръката е отправена след анализ на постъпили в институцията сигнали от граждани с такива увреждания.
Единствено чрез гарантираната възможност безплатно да се свързват с оператор се задоволят потребностите на всички граждани със зрителни увреждания от достъпна информация, включително и на тези, които не разполагат с достъп до интернет, нямат знания и умения за ползването му, нямат и финансова възможност да закупят необходимите технологии, за да работят с него. Единствено чрез осигурения безплатен достъп до оператор абонатите със зрителни увреждания ще имат възможност да направят важна крачка по пътя си на успешна интеграция и да упражняват правата си по начина, предвиден в Закона за интеграция на хората с увреждания (ЗИХУ) и ратифицираната от Република България Конвенция на ООН за правата на хората с увреждания (КПХУ), а именно – пълноценно и равноправно”.
Омбудсманът напомня за нормата на чл. 4, т. 7 от ЗИХУ, в която законодателят изрично е предвидил, че интеграцията на хората с увреждания се осъществява чрез достъпна информация. Същото изискване съществува и в чл. 21 от КПХУ, където е регламентирано, че държавите страни следва да предприемат подходящи мерки за предоставяне на информация, предназначена за широката общественост, на хора с увреждания в достъпен за тях формат и посредством технологии, подходящи за различни видове увреждания, своевременно и без допълнителни разходи.