Европейската комисия предприе действия за усъвършенстване на наказателното преследване на европейско равнище на извършителите на измами, засягащи данъкоплатците в Европейския съюз (ЕС), като предложи създаване на Европейска прокуратура. Задачата на този орган ще бъде изключително да провежда разследвания, да образува наказателни производства, а когато е меродавно, и да повдига обвинения пред съдилищата на държавите членки за престъпления, засягащи бюджета на ЕС. Европейската прокуратура ще бъде независима институция и спрямо нея ще се упражнява демократичен контрол.
Европейската прокуратура ще гарантира, че всеки случай, при който има съмнения за измама против бюджета на ЕС, се проучва задълбочено и се приключва, така че престъпниците да знаят, че ще бъдат преследвани и изправени пред съда. Това ще има силно възпиращо действие.
Съгласно Договорите за ЕС Дания не взема участие в инициативата за Европейска прокуратура. Обединеното кралство и Ирландия също няма да участват, освен ако доброволно и изрично решат да го направят (опция за участие).
Успоредно със създаването на Европейската прокуратура, Комисията предлага да се извърши реформа на Агенцията на Европейския съюз за сътрудничество в областта на наказателното правосъдие (Евроюст) и представя съобщение относно управлението на Европейската служба за борба с измамите (OLAF).
Децентрализирана и икономична структура
Европейската прокуратура ще разполага с децентрализирана структура, интегрирана в националните съдебни системи. Делегираните европейски прокурори ще провеждат разследванията и ще образуват наказателни производства в съответната държава членка, като използват местния персонал и прилагат националното законодателство. Действията им ще се координират от европейския прокурор, за да се гарантира еднообразен подход към правоприлагането в целия ЕС, което е от решаващо значение, особено при трансграничните казуси. Предвид обстоятелството, че цялата структура ще използва вече съществуващи ресурси, за нея не би следвало да се правят значителни допълнителни разходи.
Националните съдилища ще бъдат натоварени с упражняването на съдебен контрол, което означава, че действията на европейските прокурори ще могат да се обжалват пред тях. Същевременно с предложението значително се укрепват процесуалните права на заподозрените, предмет на разследване от страна на Европейската прокуратура.
Десетчленен „колегиум“, в който ще участват европейският прокурор, четиримата му заместници и 5 делегирани прокурора, ще осигурява безпрепятствената интеграция между ЕС и националното равнище, по-специално посредством одобряване на общите правила за разпределяне на делата.
Засилени процесуални права
С предложението се гарантира по-засилена защита на процесуалните права на лицата, засегнати от разследванията на Европейската прокуратура, в сравнение със съществуващите понастоящем съгласно националните системи. Това обхваща например правото на устен и писмен превод, правото на информация и на достъп до материалите по делото или правото на достъп до адвокат в случай на задържане.
В допълнение, с разпоредбите за създаване на Европейска прокуратура се уреждат и други права, които все още не са хармонизирани от законодателството на ЕС, с което се цели осигуряване на солидни гаранции за процесуалните права. Сред тях са правото да се запази мълчание и да се прилага презумпцията за невиновност, правото на правна помощ и правото да се представят доказателства и да се изслушат свидетели.
С предложението се въвеждат също така ясни, хармонизирани разпоредби относно действията по разследване, които Европейската прокуратура може да извършва при разследванията си, както и разпоредби относно събирането и използването на доказателства.
Подобряване на управлението на OLAF и укрепване на процесуалните гаранции
Комисията предлага допълнително подсилване на управлението на OLAF и укрепване на процесуалните гаранции при провеждане на нейните разследвания, с оглед на предвиденото във връзка с Европейската прокуратура. В това отношение се предвиждат две ключови инициативи. На първо място, ще бъде създаден независим контрольор на процесуалните гаранции, с цел да се засили контрола върху мерките по разследване, предприемани от OLAF. Второ, ще се въведе специфична процесуална гаранция под формата на давано от контрольора разрешение за по-инвазивни мерки по разследване (претърсване на служебни помещения, изземване на документи и др.), които може да се наложи да бъдат предприети от OLAF в институциите на ЕС.
Със създаването на Европейската прокуратура ще се промени и ролята на OLAF.
Тя ще запази компетентността си за провеждане на административни разследвания в областите, които не попадат в сферата на компетентност на европейския прокурор. Сред тях са неправомерното поведение, засягащо финансовите интереси на ЕС, както и тежките нарушения или престъпления, извършени от служители на ЕС, които нямат финансово отражение.
OLAF вече няма да провежда административни разследвания на измами, свързани с ЕС, или други престъпления, засягащи финансовите интереси на ЕС. Това се дължи на обстоятелството, че след създаването на Европейската прокуратура тези престъпления ще бъдат от нейна изключителна компетентност. Ако OLAF има подозрения за такива престъпления, тя ще бъде длъжна да докладва за тях на Европейската прокуратура на възможно най-ранен етап. Въпреки че вече няма да извършва разследвания в тази област, OLAF ще продължи да оказва съдействие на Европейската прокуратура при поискване от нейна страна (каквато е понастоящем и практиката с националните прокуратури). Тази промяна ще улесни ускоряването на процеса на разследване и ще спомогне за избягване на дублирането на административни и наказателни разследвания на едни и същи обстоятелства. По този начин ще се увеличат шансовете за успешно преследване по наказателноправен ред.
Следващи стъпки
Предложеният регламент трябва да бъде приет с единодушие от държавите членки в рамките на Съвета след получаване на одобрение от Европейския парламент.
Ако в Съвета не може да се стигне до единодушно решение, Договорите предвиждат възможност група от най-малко девет държави членки да установи засилено сътрудничество (член 86 от ДФЕС).
Контекст
Според държавите членки всяка година поради вероятни измами изчезват около 500 млн. евро от разходите и приходите на ЕС.
Създаването на Европейската прокуратура (член 86 от ДФЕС), както и укрепването на Евроюст (член 85 от ДФЕС) са заложени в Договора от Лисабон. В последната си Реч за състоянието на Съюза (SPEECH/12/296) от септември 2012 г. председателят Барозу потвърди поетия от Комисията ангажимент за постигане на напредък по този проект.
В съвместен документ от 20 март 2013 г. министрите на правосъдието на Франция и Германия изразиха подкрепата си за създаването на Европейска прокуратура.
През май 2011 г. Комисията прие Съобщение относно защитата на финансовите интереси на Европейския съюз чрез наказателното право и чрез административни разследвания , в което се съдържаха предложения за подобряване на защитата на финансовите интереси на ЕС (вж. IP/11/644).
През юли 2012 г. Комисията предложи директива за борба с измамите, засягащи бюджета на ЕС, посредством наказателното право (IP/12/767, MEMO/12/544). В нея бяха включени общи определения за престъпления против бюджета на ЕС, хармонизирани минимални наказания (включително лишаване от свобода за тежки престъпления) и общи срокове на погасителната давност.