Разяснение на НАП относно облагане на доставки по ЗДДС

НАЦИОНАЛНА АГЕНЦИЯ ЗА ПРИХОДИТЕ:

В Дирекция „ОУИ“ – е постъпило запитване по електронен път с вх. № … от 30.07.2012 г. Изложена е следната фактическа обстановка:

Предстои регистрация по ЗДДС на дружеството. След регистрацията, дружеството ще закупува стоки от Турция и ще ги продава директно в Италия, на фирма, регистрирана по ДДС. Стоките ще се транспортират от Турция в Италия за сметка на българската фирма. Плащането ще се извършва по банков път.

Поставени са следните въпроси:

Какви документи – фактури трябва да издаде българската фирма на италианската, регистрирана по ДДС, с каква данъчна ставка и какви са документите за доказване?

Какви документи трябва да издаде турската фирма на българската за да е видно, че стоките са закупени от там и как да се включат в СД?

 

РАЗЯСНЕНИЕ № 9600495 от 2.08.2012 г. относно облагане на доставки по ЗДДС

Предвид неизчерпателната фактическа обстановка, изложена в запитването и съобразявайки относимата нормативна уредба, по зададените от Вас въпроси, изразяваме следното принципно становище:

По смисъла на чл. 12, ал. 1 от ЗДДС, облагаема доставка е всяка доставка на стока или услуга по смисъла на чл. 6 и 9, когато е извършена от данъчно задължено лице по този закон и е с място на изпълнение на територията на страната, както и доставката, облагаема с нулева ставка, извършена от данъчно задължено лице, освен в случаите, в които този закон предвижда друго.

Съгласно чл. 17, ал. 1 от ЗДДС, място на изпълнение при доставка на стока, която не се изпраща или превозва, е мястото, където стоката се намира при прехвърляне на собствеността или при фактическото предоставяне на стоката по чл. 6, ал. 2. По смисъла на ал. 2 на чл. 17, място на изпълнение при доставка на стока, която се изпраща или превозва от доставчика, получателя или от трето лице, е местонахождението на стоката към момента, в който се изпраща пратката или започва превозът й към получателя.

Доколкото става ясно от писмото, в настоящия случай стоката, която ще закупите от турската фирма ще се транспортира до Италия, като заплащането на транспорта е за Ваша сметка. В тази хипотеза би била налице нормата на чл. 17, ал. 2 от ЗДДС при определяне на мястото на изпълнение на доставката и това е местонахождението на стоката към момента, в който започва транспорта.

При всяка доставка, за доставчикът са налице задължения за документиране на същата с фактура по смисъла на чл. 113, ал. 1 от ЗДДС. Всяко данъчно задължено лице – доставчик, е длъжно да издаде фактура за извършената от него доставка на стока или услуга или при получаване на авансово плащане преди това освен в случаите, когато доставката се документира с протокол по чл. 117 от ЗДДС.

В чл. 114, ал. 1 от ЗДДС са посочени задължителните реквизити, които фактурата съдържа, като т. 12 визира – ставката на данъка, а когато ставката е нулева – основанието за прилагането й, както и основанието за неначисляване на данък.

По смисъла на чл. 86, ал. 3 от ЗДДС, не се начислява данък при извършване на освободена доставка, освободено вътреобщностно придобиване, както и при доставка с място на изпълнение извън територията на страната.

Предвид факта, че българското дружество осъществява доставка, с място на изпълнение в друга държава, за него възниква необходимост от запознаване с правилата на съответното законодателство.

Що се касае до документирането на сделката, следва да имате предвид следното:

Съгласно разпоредбата на чл. 124, ал. 4 от ЗДДС, регистрираното лице е длъжно да отрази получените от него данъчни документи в дневника за покупки най-късно до дванадесетия данъчен период, следващ данъчния период, през който са издадени, но не по-късно от последния данъчен период по чл. 72, ал. 1.

В тази връзка, за фактурата, издадена по реда на чуждо законодателство, регистрираното лице няма задължение да я отразява в дневника за покупките.

В случай, че желаете да отразите фактурата в дневника за покупки, то същата следва да бъде отразена в колона 9 – „ДО на получените доставки, ВОП, полученитедоставки по чл. 82, ал. 2 – 5 от ЗДДС и вносът без право на данъчен кредит или без данък“.

Настоящото становище е принципно и е въз основа на изложената в запитването фактическа обстановка. Следва да имате предвид, че органа по приходите, при осъществяване на производство има оперативна самостоятелност и извършва преценка относно данъчното третиране на доставката съобразно представените документи. Това е пряко отражение и на действието на принципите за обективност, самостоятелност и независимост в дейността на органите по приходите.

Вашият коментар