По-строги правила за изпитване на превозните средства за намаляване на жертвите по пътищата

Проверките на превозните средства са от основно значение за пътната безопасност. Над пет човека загиват всеки ден по европейските пътища в произшествия, свързани с техническa неизправност. Затова Европейската комисия прие нови правила за по-строг и по-обхватен режим на изпитване, посочват от Представителството на Комисията в България.

 

 

Техническите дефекти са честа причина за пътно-транспортните произшествия. 6 % от всички произшествия, които всяка година отнемат живота на 2000 души и раняват много повече, се дължат на технически дефект. От произшествията с мотоциклети 8 % се дължат на технически дефекти.

Основният проблем е свързан с прекалено големия брой дефектни превозни средства в движение. Последните проучвания, проведени в Обединеното кралство и Германия показват, че до 10 % от автомобилите дават дефект в даден момент, поради което не могат да преминат изпитанията. Освен това много технически дефекти със сериозни последствия за безопасността (свързани с антиблокиращата система /ABS/ и електронното регулиране на устойчивостта) дори не са обект на проверка съгласно действащите правила.

Действащите правила на ЕС от 1977 г., които определят минимума от изисквания за проверки на превозните средства, почти не са били актуализирани. Междувременно автомобилите, поведението на шофьорите и технологиите са се развили значително.

Новите предложения

Целта на новите предложения е да се спасяват над 1200 човешки живота годишно и да се предотвратяват над 36 000 произшествия, свързани с техническа неизправност.

Заместник-председателят на Комисията и комисар по транспорта Сийм Калас заяви:„Ако шофирате автомобил, който не е пригоден за движение по пътя, представлявате опасност за себе си и всички останали в колата ви — вашето семейство, приятели, колеги. Освен това представлявате заплаха за всички останали участници в движението около вас. Ясно е каква е целта ни; не искаме тези автомобили, които представляват потенциална смъртоносна заплаха, по пътищата на Европа.“

Основните елементи на новите предложения са следните:

  • Задължителна проверка на скутери и мотоциклети в ЕС. Шофьорите на мотоциклети и скутери, особено младите сред тях, са най-рисковата група участници в движението.

Увеличаване на честотата на редовните проверки на техническата изправност за стари превозни средства. При автомобили на 5 и 6 години, броят на сериозните произшествия, свързани с техническата неизправност се увеличава драстично.

  • Увеличаване на честотата на проверките на автомобили и микробуси с изключително голям пробег. По този начин резултатите от проверките им ще съответстват на тези на други превозни средства с голям пробег, като таксита, линейки и др.
  • Повишаване на качеството на проверките на превозните средства чрез определяне на общи минимални стандарти за неизправност, оборудване и инспекция.
  • Подлагане на електронните компоненти за безопасност на задължителна проверка.
  • Рязко ограничаване на измамите при отчитане на пробега с помощта на регистриране на изминатите километри.

Предложенията определят минимални стандарти на ниво ЕС за проверките на превозните средства, а държавите членки разполагат със свободата да ги разширяват, когато е необходимо.

Вашият коментар