На извънредно заседание вчера парламентът гласува на второ четене промените в Закона за движение по пътищата. Измененията вдигат ограничението на скоростта по магистралите на 140 километра в час. Досега максимално допустимата скорост за леките коли беше с 10 километра по-ниска. Новото, по-високо ограничение обаче ще важи само за новите и рехабилитираните участъци.
Приемането на законопроекта е продиктувано от необходимостта да се осигури ефективно осъществяване на дейностите за общественото ползване на пътищата чрез регулиране на автомобилното движение, даване на разрешения и въвеждане на ограничения за ползване на пътищата.
Законопроектът е изготвен с оглед прилагане в българското законодателство на съществуващите доказани добри европейски практики по отношение на издаването на разрешения за специално ползване на пътя. Предвижданите промени целят усъвършенстване и уеднаквяване на понятията и тяхното прилагане, като е дефинирано понятието „скоростен път“. Включването на дефинитивна разпоредба е наложено от необходимостта ясно и категорично да се посочи, че скоростният път е път, предназначен за движение само на моторни превозни средства, притежаващ своите специфични характеристики, отличаващи го от другите видове републикански пътища.
Със законопроекта се предлага за изместването на мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура, засегнати при проектирането и изграждането на автомагистрали и скоростни пътища, да се прилагат условията и редът на Закона за държавната собственост, Закона за устройство на територията, Закона за горите и Закона за опазване на земеделските земи за национални обекти по смисъла на Закона за държавната собственост.
Предложението се прави с оглед ускоряване процеса на изграждане на автомагистрали и скоростни пътища и създаване на условия за съвременно придвижване, за повишаване безопасността на движение и за ограничаване на негативните въздействия върху околната среда в резултат на създаване на оптимални условия за движение.
С промените се въвежда и изрична забрана за специалното ползване на пътищата чрез изграждане на рекламни съоръжения в обхвата на пътя и в обслужващата зона на автомагистрали и скоростни пътища, а за първи, втори и трети клас пътища се въвежда ограничение за изграждането и експлоатацията на рекламни съоръжения в обхвата на пътя или в обслужващата зона на разстояние, по-малко от 8 м, измерено хоризонтално от края (ръба) на пътната настилка до целия габарит на рекламното съоръжение. Това следва да отговори на зачестилите случаи, при които неправомерно с цел реклама се използва обхватът на пътя, и, от друга страна, да повиши сигурността на пътя и неговата безопасност, както и да намали броя на пътнотранспротните произшествия със смъртни случаи и ранени.
Предвижда се в обхвата на пътя и в обслужващите зони на автомагистралите и скоростните пътища да се разрешава изграждането и експлоатацията на крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях. Предлага се въвеждане на минимални отстояния при изграждането на крайпътни обслужващи комплекси и на пътни връзки към тях на автомагистралите и скоростните пътища преди и след пътните възли. По този начин на автомагистралите и скоростните пътища ще се изграждат единствено сгради и съоръжения за обслужване на пътуващите и на пътните превозни средства, като по този начин се осигурят оптимални и безопасни условия за придвижване.
С Преходните и заключителните разпоредби се предвижда изменение в разпоредбите на Закона за движението по пътищата относно показатели по отношение на допустимата скорост и съответно се въвежда забрана за спиране на пътното превозно средство за престой, освен на обозначените за това места, и извършването на маневри върху платната за движение (да завива в обратна посока, да се движи назад, да навлиза в разделителната ивица или да я пресича, включително на местата, където тя е прекъсната). По този начин се създава възможност за ограничаване на пътнотранспортните произшествия, както и се осигурява безопасност на движението.
С Преходните и заключителните разпоредби се предвижда изменение в разпоредбите на Закона за устройство на територията относно задължително съгласуване на проектите за подробен устройствен план за изграждане или реконструкция на пътни кръстовища, възли и пътни връзки за свързване на общински и частни пътища с републикански пътища и на прилежащи територии с републиканските пътища, както и на инвестиционните проекти, които засягат републиканските пътища, от администрацията, управляваща пътя. Чрез определянето в закона на органите и процедурата по съгласуване на проектите, засягащи републиканските пътища, ще се постигне по-висока степен на безопасност на движението.