В брой 49 на „Държавен вестник“ са обнародвани изменения и допълнения в Закона за мерките срещу финансирането на тероризма, като наименованието на закона е променено на Закон за мерките срещу финансирането на тероризма и на разпространението на оръжия за масово унищожение. Целта на измененията е да се спомогне за преодоляване на установените несъответствия с препоръките на Групата за финансови действия срещу изпирането на пари (FATF) и да се способства за постигането на по-висока ефективност на действията срещу изпирането на пари, финансирането на тероризъм и разпространението на оръжия за масово унищожение както от страна на компетентните надзорни органи, така и от страна на задължените субекти. Приемането на нормативните промени представлява стъпка към изпълнението на Плана за действие на FATF за Република България, което е необходимо изискване за намаляване на периода, в който страната фигурира в т. нар „Сив списък“ на FATF и в крайна сметка – за изключването на България от него.
В същия брой е обнародвано Определение № 3 от 10 юни 2025 г. по к. д. № 8/2025 г. С него Конституционният съд (КС) допуска до разглеждане по същество искането на президента на Република България за даване на задължително тълкуване на чл. 77, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 84, т. 5 от Конституцията във връзка с отговор на следния въпрос: Съобразно конституционните си правомощия разполага ли председателят на Народното събрание с компетентност да преценява изискванията, при които е допустимо произвеждане на национален референдум, като отклонява предложение, направено от субект, овластен със закон?
Със същото определение КС отклонява като недопустимо искането на Президента в останалата част: 1) за тълкуване на чл. 1, ал. 2, чл. 10, чл. 42, ал. 1 и 2 във връзката им с чл. 77, ал. 1, т. 1 и 2 и чл. 84, т. 5 от Конституцията; 2) за даване на задължително тълкуване на разпоредбите на чл. 77, ал. 1, т. 1 – 2 и чл. 84, т. 5 във връзка с чл. 1, ал. 2, чл. 10 и чл. 42, ал. 1 и 2 от Конституцията относно въпроса: Задължено ли е Народното събрание да се произнесе по предложение за провеждане на национален референдум, направено от конституционен орган, овластен в закон?; 3) за обявяване нищожността на Разпореждане №51-550-01-301 от 13.05.2025 г. на председателя на Народното събрание.
