Полезно в ДВ (бр. 88 от 20.10.2023 г.)

В брой 88 на “Държавен вестник” се изменя и допълва Законът за обществените поръчки.

Промените в текста са направени с цел прецизиране на разпоредби за постигане на съответствие с изискванията на европейското законодателство; изпълнение на ангажименти по Националния план за възстановяване и устойчивост; мерки по подготовката за членство на Република България в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие, както и прецизиране на действащата нормативна уредба за преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите.

Прецизират се разпоредби, чрез които се транспонират някои от изискванията на приложимото европейско законодателство в областта и по-специално на Директива 2014/24/ЕС и Директива 2014/25/ЕС.

С изменението на чл. 1, ал. 2 се постига по-точно съответствие с дефиницията за обществена поръчка от Директива 2014/24/ЕС. Основното съображение за промяната е, че с новото редакционно уточнение се преодолява евентуално тълкуване на действащия текст, стесняващо приложното поле на директивите.

Съгласно променения текст на чл. 1, ал. 2 обществена поръчка е придобива­нето от един или от няколко възложители посредством договор за обществена поръчка на строителство, доставки или услуги от избрани от тях изпълнители, без значение дали са предназначени за обществени цели – при публични възложители, а при секторни възложители – когато са предназначени за изпълнение на секторни дейности.

В настоящия брой на  ДВ се изменя и допълва и Законът за защита на лицата, подаващи сигнали или публично оповестяващи информация за нарушения.

С направените промени се цели пълното транспониране на Директива (ЕС) 2019/1937 на Европейския парламент и на Съвета от 23 октомври 2019 година относно защитата на лицата, които подават сигнали за нарушения на правото на Съюза. Измененията са приведени в съответствие с констатациите на Европейската комисия, съгласно които са необходими промени в част от разпоредбите на закона.

С оглед възможността за бързо предотвратяване на нарушение или отстраняване на последиците от такова нарушение сигнал следва да се подава приоритетно чрез канал за вътрешно подаване на сигнали, освен ако за сигнализиращото лице съществува риск от ответни, дискриминиращи го действия или че няма да бъдат предприети ефективни мерки за проверка на сигнала за отстраняване на нарушението.

В случай че е образувано съдебно производство лицето, на което се предоставя защита ще може да подаде молба до съда за прекратяване на предприетите ответни действия до постановяване на съдебното решение. Когато установи, че предприетите ответни действия срещу лицето са във връзка с подадения сигнал, съдът ще постановява ответните действия да бъдат преустановени или отменени и да бъде възстановено предишното положение. Определението ще може да се обжалва по съответния процесуален ред.

 

Коментарите са затворени.