Решение на Съда по дело C–530/20
Такава реклама насърчава неразумната употреба на лекарствени продукти и трябва да бъде забранена от държавите членки.
Директива 2001/831 хармонизира разпоредбите в областта на рекламата на лекарствени продукти, като предвижда условия, ограничения и забрани относно тази реклама с цел да се защити общественото здраве. „EUROAPTIEKA“ SIA е латвийско дружество с ограничена отговорност, което осъществява фармацевтична дейност в Латвия. През 2016 г. латвийската здравна инспекция му забранява да разпространява реклама, свързана с промоция на лекарствени продукти, въз основа на национална разпоредба, забраняваща рекламата на лекарствени продукти, свързана с цената, с промоционални оферти или с продажби в пакет на лекарствени продукти и други продукти. През 2020 г. „EUROAPTIEKA“ подава пред Конституционния съд на Латвия искане за установяване на противоконституционност на тази национална разпоредба с оглед на Директива 2001/83. Посочената юрисдикция поставя пред Съда въпроса за тълкуването на понятието „реклама на лекарствени продукти“ по смисъла на тази директива, и по–специално дали това понятие обхваща и рекламата на неопределени лекарствени продукти, тоест рекламата на лекарствените продукти като цяло или на съвкупност от неидентифицирани лекарствени продукти. Освен това тя поставя пред Съда въпроса дали е съвместима с посочената директива предвидената в разглежданата национална разпоредба забрана на рекламата чрез цената и на рекламата на промоционални оферти или на продажби в пакет на лекарствени продукти и други продукти. С решението си Съдът, заседаващ в голям състав, посочва най–напред, че понятието „реклама на лекарствени продукти“ обхваща всяка форма на информация по домовете, агитационна активност или стимулиране, предназначени да пропагандират предписването, доставката, продажбата или употребата на определен лекарствен продукт или на неопределени лекарствени продукти.
Повече подробности по темата четете тук.