В днешния брой на „Държавен вестник“ е обнародвано Решение за отмяна на Великденската ваканция на Народното събрание за 2021 г. По правилник депутатите почиват 10 дни от Велики петък включително. С решението обаче ваканцията беше отменена.
Обнародвано е Решение № 4 от 20 април 2021 г. по конституционно дело № 1 от 2021 г., с което Конституционният съд (КС) обяви за противоконституционна ретроактивността на абсолютната давност в ЗЗД. С нея се предвиждаше новата 10-годишна абсолютна давност за задължения на граждани да започне да тече за заварените дългове не от влизането ѝ в сила на 2 юни 2021 г., а от различни по-ранни моменти. Решението на КС означава, че абсолютната давност за всички „стари“ парични задължения на граждани, стига да не са отсрочени или разсрочени и да не са от 8-те изключения в закона, независимо кога са възникнали и са станали изискуеми, ще започне да тече от 2 юни 2021 г. Т.е. длъжниците ще могат да се позоват за първи път на нея през юни 2031 г.
В решението си КС пише: „Правото на лицата, които са се поставили в ролята на длъжник чрез обедняването на други лица, техни кредитори, да бъдат забравени, да спрат да са „вечен длъжник“ не е конституционно право“. И още: „Нормата, предмет на настоящото производство, третира неравно и с обратна сила, длъжниците физически лица и останалите длъжници, които не се ползват от привилегията на абсолютната давност. В по-добра позиция се поставят длъжниците, които са се възползвали от възможностите за забавяне принудителното събиране на дълговете им и умишлено са увредили кредиторите си от тези, които са спазили основополагащия за облигационното право принцип “Pacta sunt servanda”. Длъжникът не би следвало да „може да черпи права от неправомерното си поведение, което е основание за образуване на изпълнителното производство“.
Промени има в Правилника за прилагане на Закона за обществените поръчки (ППЗОП), с които подзаконовата нормативна уредба се привежда в съответствие с измененията и допълненията в ЗОП, в сила от 1 януари 2021 г. Част от промените се отнасят до задължителното използване на Централизираната автоматизирана информационна система „Електронни обществени поръчки“. Друга промяна касае публичното оповестяване на подадените единични цени. С измененията в ППЗОП се посочва, че кандидатите и участниците не могат да се позовават на конфиденциалност по отношение на ценовото предложение, както и на единичните цени, които го формират. Във връзка с прилагане на електронното възлагане е уточнено, че прилагането на жребий при класиране на участниците, като част от етапа на оценяване, може да си извърши както в платформата, така и извън нея.
Обнародвано е Решение № 14406 от 20 ноември 2020 г. по административно дело № 8705 от 2019 г., с което Върховният административен съд отменя текстове от Наредба Н-18 за регистриране и отчитане чрез фискални устройства на продажбите в търговските обекти, изискванията към софтуерите за управлението им и изисквания към лицата, които извършват продажби чрез електронен магазин.
Основанието за отмяна е, че при приемането на измененията в наредбата са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, които са достатъчно основание за тяхната незаконосъобразност, както и че същите водят и до нарушение на материалния закон. Част от отменените текстове касаят: отчитане на продажбите от електронен магазин чрез издаване на фискален/системен бон, генериран в електронен вид, без да се отпечатва на хартиен носител, който се предоставя на електронен адрес на клиента; контрол за въвеждане в експлоатация и регистрация на ЕСФП; съхранение на копие за регистрация на ФУ при продажби на стоки и услуги от автомати на самообслужване и при продажби само чрез електронен магазин; декларация от производител/разпространител на СУПТО и др.