В днешния брой на „Държавен вестник“ са обнародвани промени в Закона за съдебната власт, с които бе преодоляно президентското вето върху тях.
При изтичане на мандата или предсрочното му прекратяване изборният член на Висшия съдебен съвет, подал молба до съответната колегия в 14-дневен срок от деня на изтичане или предсрочно прекратяване на мандата, се възстановява на длъжността съдия, прокурор или следовател, заемана преди избора или на равна по степен.
Изборен член на Висшия съдебен съвет, който отговаря на определени изисквания и при наличие на положителна комплексна оценка „много добра“ от последното проведено атестиране преди избора за член на ВСС, може да бъде назначен на длъжност с една степен по-висока от заеманата преди избора длъжност в органите на съдебната власт. Времето, през което лицето е било член на Висшия съдебен съвет, се зачита за стаж.
Казусът с кариерните бонуси е висящ пред Конституционния съд, който беше сезиран от Пленума на Върховния касационен съд през май. Върховните съдии поискаха чл. 28, ал. 1 от ЗСВ да бъде обявен за противоконституционен с мотив, че с бонусите за членовете на съвета, парламентът в разрез с основния закон е иззел компетентност на самия ВСС, създал е необоснована привилегия и е нарушил престижа и авторитета на съдебната власт. Законът се допълва и с нова глава, касаеща изграждането на информационна система на съдебното изпълнение.
Обнародвано е Определение № 1 от 29 септември 2020 г. по конституционно дело № 8 от 2020 г., с което Конституционният съд (КС) не допусна за разглеждане искането на Висшия адвокатски съвет да бъдат обявени за противоконституционни промените в Закона за хазарта, с които през февруари беше въведена забрана друг, освен Българския спортен тотализатор, да организира лотарийни игри. КС приема, че промените в Закона за хазарта, които се атакуват от адвокатурата, не засягат права и свободи на гражданите.
Конституционните съдии пишат следното: „Въпреки че може да има практическо отражение за удовлетворяването на вземанията на печелившите, предвиждането на критерии за лицензиране и отнемането и прекратяването на лицензите за организиране на лотарийни игри въз основа на тези критерии е част от регулативните правомощия на държавата и е един от контролните механизми, необходими за осигуряване на законосъобразното им провеждане. В този смисъл оспорваната уредба се отнася до обхвата на лицензионния режим за извършване на специфична търговска дейност, контролирана от държавата, а не до правата и свободите на гражданите.“
Обнародвана е нова Наредба № РД-02-20-2 от 28 септември 2020 г. за условията и реда за проектиране, изграждане, въвеждане в експлоатация и контрол на станции за зареждане на автомобили, задвижвани с гориво водород, която влиза в сила от 7.01.2021 г.
До момента в страната нямаше регулации, определящи изискванията за проектирането, изпълнението, контрола и въвеждането в експлоатация на точки за зареждане с водород. Наредбата е в помощ на строителите и инвеститорите. В нея се определят техническите изисквания за проектиране, изграждане и въвеждане в експлоатация на водородни зарядни станции и контролът по отношение на минималните проектни характеристики за безопасност.
Водородната зарядна станция може да се изгражда като интегрирано съоръжение, като компонент на територията на съществуваща или новоизграждаща се бензиностанция и/или газостанция, или автономно – като самостоятелно съоръжение. Водородните зарядни станции, обхванати от наредбата, са строежи първа категория.