В новия брой на „Държавен вестник“ са обнародвани промени в Закона за местното самоуправление и местната администрация, съгласно които общинските съвети или техните комисии ще могат да заседават и виртуално. При обявено извънредно, бедствено положение, извънредна епидемична обстановка на територията на дадена община, общинският съвет ще може да провежда заседание от разстояние, като се осигурява пряко и виртуално участие при спазване изискванията за кворум и лично гласуване. За проведеното онлайн заседание се изготвя видеозапис. Когато няма възможност за видеоконференция, заседанията могат да се провеждат по друг начин от разстояние – с неприсъствено гласуване, като се осигурява необходимият кворум.
Въвежда се изискването общинските съветници, вкл. за председателя на общинския съвет, да нямат частен интерес при приемането бюджета на общината и определяне възнагражденията на кметовете, на председателя на общинския съвет и на общинските съветници. Започналите производства срещу общински съветници за конфликт на интереси преди приемането на промените приключват според новите изменения.
Обнародвани са две решения на Конституционния съд (КС) – Решение № 10 от 23 юли 2020 г. по конституционно дело № 7 от 2020 г. и Решение № 12 от 30 юли 2020 г. по конституционно дело № 1 от 2020 г. С първото си решение КС отхвърля искането на президента за установяване на противоконституционност на текстовете по чл. 63, ал. 2 – 7 от Закона за здравето, свързани с обявяването на извънредна епидемична обстановка.
За да отхвърли искането на президента, Конституционният съд прави подробен анализ и сравнение между „извънредно положение“ и „извънредна епидемична обстановка“. Съдиите обръщат внимание и на това, че съдебният контрол върху заповедите гарантира извършването на стриктна оценка за пропорционалността на всяка въведена противоепидемична мярка, включително и по отношение на срока, за който тя е въведена.
„Така правомощията на изпълнителната власт няма да се упражняват неограничено и безконтролно. По този начин ограничаването на правата на гражданите е обезпечено с най-висшата защита – съдебната (Решение № 5/2003 г. по к. д. № 5/2003 г.). Съдебният контрол върху актовете на овластените административни органи несъмнено представлява ефективно средство срещу възможни нарушения от тяхна страна“, мотивират се съдиите и правят препратка към Закона за защита от бедствия.
С второто си решение, което е прието единодушно, КС реши, че президентът и вицепрезидентът не могат да бъдат разследвани, докато са на постовете си. „Изразът „не може да бъде възбудено наказателно преследване“, използван в чл. 103, ал. 4 от Конституцията означава, че срещу президента и вицепрезидента не могат да бъдат извършвани действия с процесуален и извънпроцесуален характер, които могат да доведат до реализиране на наказателна отговорност и които пряко засягат техните лични права и свободи“, са казва в решението.
Обнародван е нов Правилник за прилагане за Закона за регионалното развитие. Регионалните структури в регионите за планиране от ниво 2 ще имат разширени функции и правомощия при изпълнението на програми, съфинансирани от Европейските структурни и инвестиционни фондове.
Освен разширените функции при управление на проекти с евросредства, в правилника се уточнява организацията на дейността на регионалните съвети за развитие, правилата за тяхното функциониране, процеса на взимане на решения и процедурите за избор на състава им. Те ще имат експертен състав от три звена – Звено за медиации, Звено за публични консултации и Звено за предварителен подбор.