В новия 25-ти брой на „Държавен вестник“ са обнародвани промени в Закона за устройството на територията. Всички устройствени планове и техните изменения, както и разрешителните за строеж в цяла България ще бъдат качени на единен информационен портал. Той трябва да заработи до две години.
Задължение на общините и министерствата ще бъде да го поддържат в актуален вид на интернет страницата на съответното ведомство. Издадените до влизането в сила на закона актове и документи ще се публикуват на интернет страниците на ведомствата в едногодишен срок от влизането в сила на промените в закона. Целта на тези промени е да се разреши проблема с липсата на информация за издадените разрешителни за строеж и направените частични промени в устройствените планове, които водеха до плътно застрояване.
Направен е и опит да се реши проблемът с различната визия на жилищните сгради и кварталите. Дава се възможност на общините да въвеждат изисквания за облика на градските пространства, сградите и архитектурните ансамбли, което ще става с наредба, одобрена от общинския съвет.
Направени са промени и в разпоредбите, свързани с преместваемите обекти. Прецизирани са дефиницията за преместваем обект, видовете преместваеми обекти и условията и реда за тяхното поставяне и премахване. Въвеждат се изисквания с наредбите на общинските съвети да се определят максималните размери, конструктивното решение и архитектурно-художественото оформление на преместваемите обекти. Същото се отнася и за обектите, разполагащи се в поземлени имоти за времето на провеждане на обществени мероприятия – културни фестивали, спортни и атракционни прояви, благотворителни и рекламни кампании и други. Всички преместваеми обекти, поставени по досегашния ред, трябва да се приведат в съответствие с изискванията на промените в закона в едногодишен срок от влизането му в сила, а обектите по плажовете на Черноморското крайбрежие – в тригодишен срок.
Обнародвани са и промени в Закона за концесиите, които прецизират текстовете за солидарната отговорност, начина на разрешаване на спорове между страните, както и основанията за недействителност на концесионния договор.
Посочени са изчерпателно случаите, в които може да се издаде решение за провеждане на повторна процедура. Предвижда се и публикацията в Националния концесионен регистър да се извърши след публикуване на обявлението в „Официален вестник“ на Европейския съюз, съответно – в „Държавен вестник“, когато обявлението е за поправка.
Предвижда се страните по договор за концесия с трансграничен интерес да могат да предвидят решаването на спорове по договора да се извършва от арбитражен съд. Политиката относно държавните такси при касационно обжалване пред Върховния административен съд се уеднаквява с тази по Закона за обществените поръчки.