В новия брой 95 на „Държавен вестник“ са обнародвани промени в Закона за Комисията за финансов надзор, които влизат в сила на 1 януари 2018 г. Чрез измененията се осигурява бюджетната обезпеченост на Комисията за финансов надзор и се регламентират мерки за изпълнение на препоръки на Програмата за оценка на финансовия сектор на МВФ и Световната банка (FSAP), които се отнасят за небанковия финансов сектор в България.
Засилва се и законовата рамка в посока правната защита на служителите на надзорния орган. Промените засягат правомощията на КФН и нейните индивидуални органи и са в унисон с препоръката решенията да се взимат преимуществено на ниво колективен орган. Чрез промените се предприемат и мерки за обезпечаване изпълнението на ангажиментите на страната ни вследствие на въведеното в националното право европейско законодателство, възлагащо допълнителни правомощия на националните надзорни органи в държавите членки. Европейското законодателство изисква надзорните органи да разполагат с необходимия ресурс за изпълняване на техните задължения по осъществяване на надзор на финансовите пазари, включително финансови и човешки ресурси.
Публикувани са промени и в Правилника за легализациите, заверките и преводите на документи и други книжа, които влизат в сила на 1.03.2018 г. Занапред заверката на подпис на оторизиран от Министерството на външните работи (МВнР) преводач на документи ще се извършва от всички български нотариуси по места, а не както досега от централното управление на министерството в София.
С промените отпада необходимостта преводачите или гражданите да пътуват до столицата единствено с цел да заверят превод на определен документ, предназначен за ползване в страната. За да бъде гарантирана правната сигурност, преводачът ще се легитимира пред нотариуса с издаден от МВнР документ, удостоверяващ, че е вписан в списъка на физически лица, извършващи преводи на документи и други книжа.
До момента преводите на документи, предназначени за ползване в страната, трябваше да бъдат заверени от Служба „Заверки и легализации“ към дирекция „Консулски отношения“ в МВнР. Това изискваше отделянето на сериозен времеви и финансов ресурс. Услугата ще продължи да се извършва както и досега – и от МВнР, ако такава заверка се изисква или се приема от държавата, в която ще се използва. Мярката е предприета от правителството за облекчаване и ускоряване на административното обслужване на гражданите и бизнеса в страната.