Важно е с добри практики да запазим туристите, които идват у нас през този сезон

images„От различни източници идва информация за това, че засега сезонът се оказва добър и можем да направим извод, че той ще бъде по-успешен от предишни години. Но най-важното е да обърнем внимание на търговците, които се занимават с туризъм, че би трябвало да се положат максимални усилия от всички тази тенденция да се запази през следващите години. Ако днес тя до известна степен се дължи и на някакво стечение на обстоятелствата поради неблагоприятни фактори в съседни държави, то в следващите години може би няма да бъде така. От нас зависи това, което сме постигнали днес, да успеем да запазим и увеличаваме утре”, коментира Димитър Маргаритов, председател на Комисията за защита на потребителите (КЗП) в предаването „Бизнес старт” на Bloomebrg TV Bulgaria.

Той подчерта, че контролът на КЗП по отношение качеството на туристическия продукт е целогодишен и непрекъснат. „Когато става въпрос за активен сезон – летен или зимен, ние прегрупираме своите сили така, че да сме по-активни там, където има по-голям поток на туристи. Разкривайки приемни за гражданите, които могат да се обърнат към нашите сътрудници, надявам се, улесняваме процеса да бъдем намерени по-лесно. Смятам, че тази тактика дава резултати и вече сме свидетели на едни по-цивилизовани, европейски взаимоотношения между потребителите и търговците”, допълни председателят на институцията.

Маргаритов посочи, че познатите от предишни години драстични нарушения в сектора почти не се срещат и добави: „Има случаи, в които установяваме, че търговците, които искат да прилагат нелоялни практики, понякога могат да са с една крачка пред контролните органи. Но ние се опитваме да наваксваме тези пропуски.”

Той даде пример със забранена от контролния орган нелоялна практика, при която ресторантьори обявяват цените в менютата в евро, вместо в лева, при което потребителят остава с впечатлението, че е два пъти по-евтино. През този сезон инспекторите са констатирали и в магазини по морето по-характерното за търговската мрежа като цяло нарушение – т.нар. фалшиви промоции. Маргаритов обясни, че търговците вероятно се изкушават с опити да прилагат тази нелоялна практика поради обстоятелството, че все по-отчетливо се наблюдава тенденцията граждани, включително и чуждестранни, да предпочитат летуването в „домашни условия” в имоти, които те или техни близки притежават, и да пазаруват от търговската мрежа, вместо да посещават заведения.

Председателят на КЗП коментира и регистрирания за първи път от много време насам спад в онлайн търговията. „Отдавам го на това, че в предходните шестмесечни периоди може би поне от година и половина-две насам ние наблюдаваме много рязко увеличаване на броя на онлайн потребителите в България – с около 30-35%. Може би след този рязък скок е нормално да се наблюдава известно намаление на интензитета, но ние ще продължим да следим тази тенденция. Струва ми се, че тя ще бъде временна, защото от гледна точка на поведението на търговците в онлайн пространството не мисля, че има някакви драстични негативни промени, които биха могли да възпрат потребителите. От извършените от нас от началото на годината около 1200 проверки на онлайн пространството за некоректни търговци, не наблюдаваме някаква промяна в посока нарастване броя на нарушенията. Освен това, ние си даваме сметка какви са предимствата на онлайн търговията, а те са безспорни”, заключи Маргаритов.

Коментарите са затворени.