В договорите на българските доставчици с търговските вериги няма да може да има клаузи за такси, срещу които не стои никаква услуга. Няма да има и отстъпки от цените, които водят до падане под себестойността на стоката. Това записаха депутатите от Комисията по икономическа политика и туризъм при четвъртото обсъждане на текстове от Закона за изменение и допълнение на закона за защита на конкуренцията на заседанието си на 16 юли 2014 г.
Текстовете бяха приети почти с консенсус, тъй като работна група е изгладила противоречията ден по-рано.
Законът бе приет от Народното събрание на 18 юни 2014 г., но президентът наложи вето върху няколко негови текста с Указ 157 от 30 юни 2014 г. Мнозинството не успя да го преодолее в пленарната зала миналата седмица и това наложи четвърто обсъждане на върнатите текстове.
Най-важната есенция на този закон се запазва, заяви пред журналисти народният представител от Коалиция за България Корнелия Нинова. Тя поясни, че в определението за „Злоупотреба с по-силна позиция при договаряне” с приетия текст се конкретизира какво означават страните при договарянето. Ново е допълнението, че става въпрос за микро, малки и средни предприятия – така, както е записано и в Закона за малки и средни предприятия. В предишния вариант всички страни са били само „доставчици“.
Друга промяна е изискването всички фирми с оборот до 97,5 млн. лева да оповестяват публично договорите си с доставчиците пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК). Във върнатите от президента текстове този праг бе в размер на оборот до 50 млн. лева.
Представители на големите търговски вериги възразиха срещу този праг, но Корнелия Нинова поясни, че тази сума е фиксирана в Закона за малки и средни предприятия и ако в Закона за защита на конкуренцията остане по-малкият праг, между двата закона ще има противоречие.
„Най-важното е, че в тези договори няма да може да има клаузи за такси, срещу които не стои услуга. За това се борихме и това твърдо остава”, обясни Корнелия Нинова. Според приетите текстове търговските вериги няма да принуждават доставчиците да не могат да работят с конкурент на различна цена.
Срокът за търговските вериги да приведат договорите си в съответствие с новото законодателство е шест месеца. Веригите искат по-дълъг срок, но този период е съвсем реален, коментира Корнелия Нинова.