Комисията за защита на конкуренцията установи извършено нарушение по чл. 32, ал. 1, във връзка с чл. 33 от ЗЗК, от страна на „Неофарм Трейдинг“ ООД и „Неофарм България“ ЕООД и наложи имуществени санкции на дружествата съответно от 40 400 лв. и 26 540 лв. Комисията постанови прекратяване на нарушението. Решението за прекратяване подлежи на незабавно изпълнение.
Производството е образувано по искане на „Валмарк България” ЕООД във връзка с брошурата „Цистостоп Рапид превъзхожда Уринал Дринк“.
Хранителната добавка „Цистостоп Рапид“ се разпространява на българския пазар от „Неофарм България“ ЕООД чрез свързаното дружество „Неофарм Трейдинг“ ООД. Рекламният материал, видно от изготвен констативен протокол, е бил на разположение в аптека в ж.к. „Люлин“. Проучването показа, че за хранителната добавка „Cystostop Rapid“ са разпространявани и други рекламни материали: Листовка – информационна брошура, Брошура „Cystostop“, Рецептурници – два вида и Книжка – монография за цистостоп. На тези места „Цистостоп Рапид“ е представен като най-успешния продукт, сравнен както с други продукти, съдържащи червена боровинка, така и с антибиотици. Освен това на потребителя/лекаря се представя и едно друго сравнение, което не би могъл самостоятелно да провери – наличие или липса на различни съставки и тяхното действие в подобни продукти.
В рекламните рецептурници се излагат твърдения, че Цистостоп Рапид прекъсва образуването на бактериални микроколонии и биофилм и че „Най-бързото, естествено решение срещу цистит е Cystostop Rapid” и др. По този начин се постига внушението към потребителя, че рекламираният продукт е лекарствено средство. Наредба № 47 от 28 декември 2004 г. за изискванията към хранителните добавки и по-специално с чл. 13 от тази наредба, забранява на хранителните добавки да се приписват свойствата да предпазват, лекуват или излекуват болести при човека, както и да се позовават на такива свойства.
Предвид наличието на обсъдените послания и конкретни твърдения в рекламните материали и с оглед императивни норми, действащи към настоящия момент за описване на хранителни добавки, КЗК счита, че рекламата, чрез начина на представяне на продукта Цистостоп Рапид, въвежда в заблуждение потребителите и общопрактикуващите лекари.
На следващо място Комисията е на мнение, че негативният ефект от подобна заблуждаваща реклама следва да е с по-висока степен на укоримост и поради факта, че посланията в нея ангажират вниманието на хора със здравословни проблеми, чиято нужда от облекчаване на болки е засилена и възможността за кратко време да вземат решение за покупка, само вследствие на твърденията в рекламата, е реална.
Комисията не установи други нарушения от страна на двете дружества.