Европейската комисия иска повече гаранции за гражданите в наказателното производство

изтеглен файлЕвропейската комисия представи пакет от предложения за допълнително засилване на процесуалните гаранции за гражданите в наказателното производство. Целта е правото на справедлив съдебен процес да се гарантира на всички граждани, където и да се намират в Европейския съюз, предадоха от пресцентъра на Комисията.

 

Предложенията имат за цел да се осигури зачитането на презумпцията за невиновност и правото на лицата да присъстват на съдебния процес срещу тях, да се обезпечи наличието на специални гаранции за децата, срещу които е образувано наказателно производство и да се гарантира достъпът на заподозрените и обвиняемите до временна правна помощ на ранните етапи на производството, особено за лицата, срещу които е издадена европейска заповед за арест. Новите предложения бележат още една важна стъпка напред в областта на процесуалните права и допълват три други акта от законодателството на ЕС, приети от 2010 г. досега, чрез които се регламентира правото на устен и писмен превод (IP/13/995), правото на информация (IP/12/575) и правото на достъп до адвокат (IP/13/921). С предложенията се утвърждава принципът за равни процесуални възможности, така че всички страни да се ползват със закрилата, осигурявана от един справедлив съдебен процес. След като бъдат приети предложенията ще спомогнат за повишаване на взаимното доверие в съдебните системи на държавите членки, което ще осигури гладко функциониране на европейското пространство на правосъдие.

Пакетът включва пет предложения:

  1. Директива за укрепване на презумпцията за невиновност и правото на лицата да присъстват на съдебния процес срещу тях в рамките на наказателното производство: Чрез нея ще се гарантира зачитането на презумпцията за невиновност на всички граждани, заподозрени или обвинени от полицейските или съдебните органи, като се осигурят гаранции, че (1) в решения или изявления на официални органи не може да се приема наличието на вина, преди да е постановена окончателна осъдителна присъда; (2) тежестта на доказване лежи върху прокурора и всяко съмнение следва да се разглежда в полза на заподозрения или обвиняемия; (3) правото да се запази мълчание е гарантирано и не се използва срещу заподозрения за постигане на обвинителна присъда; и (4) обвиняемият има право да присъства на съдебния процес (за повече информация вж. приложението).
  2. Директива относно специалните гаранции за децата, заподозрени или обвинени в извършването на престъпление: С нея ще се гарантира, че децата, които са уязвими поради възрастта си, разполагат със задължителен достъп до адвокат на всеки етап от производството. Това означава, че децата не могат да се отказват от правото си да получат съдействие от адвокат, тъй като съществува висок риск да не разбират последиците от действията си в случай на отказ от правата си. Предвижда се също така децата да се ползват и с други процесуални гаранции, например да бъдат своевременно информирани за правата си, да бъдат подпомагани от родителите си (или други подходящи лица), да не бъдат разпитвани в открити заседания, да им бъде извършван медицински преглед и да бъдат държани отделно от възрастните затворници в случай на задържане и лишаване от свобода.
  3. Директива за правото на временна правна помощ за гражданите, заподозрени или обвиняеми в извършването на престъпление и за лицата, срещу които е издадена европейска заповед за арест: с нея ще се гарантира, че заподозрените имат достъп до правна помощ в ранните етапи на наказателното производство (когато обвиняемите са особено уязвими, особено ако са задържани). Директивата ще гарантира също така правна помощ за хората, арестувани по силата на европейска заповед за арест (за подробности вж. приложението).

Посочените законодателни предложения се допълват от две препоръки на Комисиятакъм държавите членки:

  1. Препоръка относно процесуалните гаранции за уязвимите лица, които са заподозрени или обвиняеми в наказателно производство. С нея се гарантира, че уязвимите лица (например страдащите от физически или умствени увреждания) се откриват и признават като такива и че особените им нужди се вземат под внимание в наказателното производство. Ако гражданите не разбират производството или последиците от действия като признаване на вината, това води до неравни процесуални възможности. С Препоръката се предлага уязвимите заподозрени да се ползват от специални гаранции, като задължителен достъп до адвокат, съдействие от подходящо трето лице и медицинска помощ.
  2. Препоръка относно правото на правна помощ за заподозрените или обвиняемите в наказателното производство: с нея се въвеждат общи фактори, които следва да бъдат вземани под внимание при преценката дали дадено лице има право да получи правна помощ, и се гарантира качеството и ефективността на услугите по оказване на правна помощ и нейното администриране.

Всяка година в Европейския съюз се водят над 9 милиона наказателни производства. На 9 март 2010 г. Европейската комисия предприе първата стъпка от поредица мерки за установяване на общи стандарти на ЕС във всички наказателни производства. Комисията предложи разпоредби, които ще задължат държавите от ЕС да предоставят пълен набор услуги за писмен и устен превод на заподозрените лица (IP/10/249MEMO/10/70). Европейският парламент и държавите членки, заседаващи в Съвета, приеха предложението в рекордно краткия срок от 9 месеца (IP/10/1305). Вместо с обичайните две години държавите — членки на ЕС, разполагаха с три години за транспонирането на тези разпоредби, за да се даде време на националните органи да изготвят необходимите преводи (IP/13/995).

Директивата относно правото на устен и писмен превод в наказателното производство  гарантира правото на гражданите да бъдат разпитвани, да участват в съдебни заседания и да получават правни съвети на собствения си език на всеки етап от наказателното производство и във всички съдилища на ЕС.

Въпросната директива беше последвана от Директива относно правото на информация в наказателното производство, приета през 2012 г. (вж. IP/12/575), а след това и от трета директива, посветена на правото на достъп до адвокат и правото на осъществяване на връзка с трети лица и консулски органи през периода на задържане, приета през 2013 г. (IP/13/921). С днешните предложения Комисията продължава изпълнението на своята пътна карта  в тази област на наказателното правосъдие, съгласно предвиденото в Стокхолмската програма .

При липсата на минимални общи стандарти, гарантиращи справедливо производство, съдебните органи ще избягват изпращането на хора за изправяне пред съд в друга държава. В резултат на това мерките на ЕС за борба с престъпността — като европейската заповед за арест — няма да могат да се прилагат напълно.

Вашият коментар