Трансграничните сделки представляват възможност за потребителите да намерят „най-добрата сделка“ на вътрешния пазар на Европейския съюз (ЕС). Пазаруването онлайн прави тези сделки по-достъпни от всякога. Понякога обаче нещата може да се объркат:проблемът може да е в самата стока или да е свързан с нейната доставка. За да се избегнат трудоемките, скъпоструващи и бавни законоустановени процедури, Европейският съюз работи за улесняване на достъпа до правосъдие на потребителите в Европа, така че те да могат ефективно да упражняват правата си.
Европейската процедура за искове с малък материален интерес е един от общодостъпните способи за разрешаване на трансгранични спорове в случаите, когато стойността на иска не надвишава 2000 евро. Противно на очакванията, публикуваният днес нов доклад на мрежата на европейските потребителски центрове (ECC-Net) сочи, че тази удобна за използване процедура, при все че е достъпна за масовия потребител от 1 януари 2009 г., не се използва достатъчно. Това се дължи главно на факта, че съдиите не са запознати с процедурата, а това е празнина, която Комисията смята да запълни с предприемането на енергични мерки.
Липсата на осведоменост и принудителното изпълнение на съдебните решения все още са сред ключовите проблеми
През 2010 г., в рамките на проект, изпълняван под ръководството на Европейския потребителски център в Италия, Европейските потребителски центрове (ЕПЦ) в 27-те държави — членки на ЕС, проучиха как европейската процедура за искове с малък материален интерес се прилага на практика. Те констатираха, че процедурата е сравнително непозната — не само сред потребителите, но и сред съдиите. Въпреки че европейската процедура за искове с малък материален интерес по принцип е опростена и безплатна, изпълнението на съдебното решение в резултат на тази процедура често умишлено се бави от губещата страна. В резултат на това са изпълнени на практика едва по-малко от половината от постановените от съдилищатав държавата на произход на потребителите съдебни решения, с които са уважени претенции с трансграничен елемент. Когато са необходими действия, за да се осигури изпълнението на съдебно решение в държавата на търговеца, и то в съответствие със законите на тази държава, потребителите често се отказват от процедурата, поради това че националният изпълнителен процес е сложен и може да се окаже скъп.
Независимо от това отчетливо се запазва необходимостта от ефективна процедура за искове с малък материален интерес
На вътрешните пазари около 20 % от европейските потребители съобщават, че през последните 12 месеца са се сблъсквали с проблем, свързан със стока, услуга, търговец на дребно или доставчик. Усреднената стойност на понесената вреда се оценява на 375 евро на случай. 60 % от потребителите, участвали в проучването, са стигнали до удовлетворително решение в пряк контакт с търговеца, но останалите 40 % не са получили никаква компенсация, като ¼ от тях дори не са направили опит да се оплачат. Броят на потребителите, отнесли спора пред съда при възникнал проблем, е много малък (2 % от сблъскалите се с проблем през последните 12 месеца). Много от тях заявяват, че не са подали жалба, тъй като сумите, предмет на спора, са били твърде малки (26 %); понеже са били на мнение, че процедурата ще бъде твърде скъпа в сравнение с въпросната сума (13 %) или че тя ще отнеме твърде много време (12 %).
Пример от практиката за доказан успех на процедурата
Австрийски потребител поръчал облекло за сърф от германски уебсайт,като предварително заплатил 228 евро по банков път.Търговецът така и не доставил облеклото, нито възстановил покупната цена.По съвет на германския Европейски потребителски център потребителят стартирал европейска процедура за искове с малък материален интерес.Компетентният австрийски съд в Линц постановил съдебно решение в полза на потребителя, което е изпълнено от германските власти в Шарлотенбург.Впоследствие на потребителя е била възстановена покупната цена.
Източник Представителство на Европейската комисия в България