ЕК предложи план за по-добра защита на потребителите

Европейския съюз ще предприеме нов всеобхватен подход към подобряването на защитата и безопасността на потребителите ще им осигури повече информация и ще им помогне да искат обезщетение, когато нещата се объркат, се посочва в сайта на Представителството на Европейската Комисия в България.

 

Правилата на Европейския съюз (ЕС) за защита на потребителите са едни от най-строгите в света. Въпреки това на пазара се появяват все по-сложни продукти, услуги и стратегии за продажба.

В отговор на тези предизвикателства Европейската комисия (ЕК) предлага разработване на по-всеобхватен подход на ЕС за защита на потребителите.

Потребителските разходи в момента са над 50 % от БВП на ЕС. Една по-добра система ще засили доверието на потребителите и ще помогне за стимулиране на конкуренцията и икономическия растеж. През следващите 2 години стратегията за засилване на доверието и растежа ще:

  • подобри безопасността на потребителите чрез по-строги закони и по-ефикасен контрол на пазара;
  • увеличи информацията, достъпна за пазаруващите, като например за действителната цена на потребителските кредити или къде да се оплачат при проблем;
  • засили правоприлагането и процедурата за обезщетения, когато нещата се объркат;
  • адаптират правата на потребителите към промените в обществото – например чрез приспособяване на законите към цифровата ера, отчитане на нуждите на уязвимите потребители и улесняване на избора на устойчиви стоки и услуги.

Стратегията ще бъде съсредоточена върху засилване на безопасността и защитата на потребителите при купуване на храни, пътуване, избиране на енергиен доставчик, управление на финансите или пазаруване онлайн.

Комисията вече предложи 16 мерки за електронна търговия и онлайн услуги за удвояване на онлайн продажбите на дребно до 2015 г. – мерките обхващат по-добра защита, повече информация и по-широк избор за потребителите.

Разрешаване на спорове

Миналата година бяха направени предложения за създаване на начини за извънсъдебно разрешаване на спорове между купувачи и продавачи. Предложените мерки ще дадат възможност на всички потребители да използват „алтернативното разрешаване на спорове“, при което неутрална трета страна може да предлага решение или да посредничи между потребителя и търговеца.

Разрешаване на спорове онлайн

Потребителите, купуващи нещо онлайн от друга страна от ЕС, ще имат достъп и до „онлайн разрешаване на спорове“ – процедура подобна на горната, но протичаща изцяло по интернет.

Тези решения ще допълнят помощта, която ЕС вече предлага на потребителите при разрешаване на трансгранични спорове с търговци. Потребителите могат например да използват европейската процедура за искове с малък материален интерес, която ускорява и ограничава разходите за спорове за суми до 2000 евро. От 2013 г. нататък потребителите ще могат да попълват формулярите за малки искове онлайн на портала за електронно правосъдие и така да спестят още повече време и усилия.

 

Линк към Европейската програма на потребителите

Вашият коментар